Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
DS

Já, jako fyzikální chemik, když si v tabulkách najdu, že zdaleka nejúčinnějším skleníkovým plynem, dojdu k závěru, že nejdůležitější je odstraňovat z atmosféry vodní páru. Pokud vodu udržím v krajině, bude to nejlépe v mokřadech a v porostech, kde se, ejhle, zachycuje i uhlík. Bez ohledu na to, co se všechno o změně klimatu dnes blábolí, je tedy jediný účinný způsob jak s ním bojovat udržovat vodu, a zároveň (možná) i ten uhlík, v krajině.

Můžeme se samozřejmě dohadovat o obnovitelných zdrojích energie ale zatím žádný z nich není v našich klimatických podmínkách tak účinný, aby vynahradil devastaci krajiny a ekosystémů způsobených jeho výrobou. Například elektromobily jsou v tomto ještě řádově horší než biopaliva.

A hlavně, jaderná energie spojená s recyklací paliva řeší téměř celý energetický problém, to, co zbude na paliva produkující CO2, možno zachytit v mokřadech nebo v orné půdě hnojené chlévskou mrvou nebo kompostu. A safra, nebude ono využívání vodíku jako paliva vlastně produkovat do ovzduší vodu v plynném skupenství?

No a proto má doc. Pokorný pravdu. Dr. Tolasz jen papouškuje co se naučil na zasedání IPCC.

7 0
možnosti
Foto

S vodními parami máte pravdu, to si může ověřit každý, jaký je rozdíl teploty v noci, je-li zataženo nebo jasno.

Jen by bylo zajímavé uvést, jaký podíl na tzv. skleníkovém efektu má CO2, uvážíme-li, že jeho koncentrace je až o dva řády menší, než u vodní páry.

Co se týče vodní páry, vzniklé při spalování vodíku, tak i zde jde o cyklus, neb ten vodík se vyrábí z vody elektrolýzou, zase tu platí zákon o zachování hmoty.

Zatím se neví, jak mnoho přispívá k tzv. oteplování energie z elektráren na fosilní paliva a JE, neboť teplo je konečným produktem elektrické energie (zákon o zachování energie).

A dále, má-li vliv zvyšování tepla ve vrstvách magmatu, což indikuje zvýšená sopečná činnost.

U klasických aut není takový problém CO2, ale další zplodiny, kysličníky dusíku, benzpyreny (rakovinotvorné) a také hluk. Nu a plundrování prostředí při těžbě ropy a její dopravě.

1 0
možnosti
Foto

Dodávaný vodík se naprosto převážně vyrábí chemickými procesy ze zemního plynu nebo uhlí a vody. Elektrolýza má na jeho celosvětové výrobě podíl jen několik procent.

0 0
možnosti
Foto

Tak voda tam je. Jak se rozkládá, je z tohoto hlediska jedno.

Článek o hybridním autobusu se palivovým článkem jste si přečetl? Odkaz jsem Vám dal.

0 0
možnosti
Foto

Při výrobě ze zemního plynu se buď používá jen kyslík (zjednodušeně CH4 + O2 -> CO2 + 2H2), nebo menší část vody (CH4+H2O -> CO + 3H2) Takže takový vodík je de facto fosilní palivo - přinejmenším z větší části.

Odkaz na autobus mi nějak unikl. V místních diskusích se hledá dost špatně. Můžete jej procím dát znovu? Možná bude i stačit, pokud stručně shrnete účinnost celého palivového cyklu, zdroj vodíku, cenu a rozšířenost celého toho řešení.

1 0
možnosti
Foto

Odkaz:

http://www.nebakov.cz/texty/pe07_2017.pdf

Autobus je na str. 2

Podrobnosti můžete získat od autora ing. Černého.

Ono se na výrobě vodíku pracuje, nesmíme se stále upínat na současné staré a osvědčené metody.

https://oenergetice.cz/akumulace-energie/novy-katalyzator-otevira-cestu-k-udrzitelne-vyrobe-vodiku-morske-vody

0 0
možnosti
Foto

Uvedené údaje asi zatím stačí - byť chybí cena. 20kg vodíku by mělo odpovídat výhřevností cca 75 litrům nafty. Píší, že to na ně urazí 300 km. Zkusím ještě dohledat, jaká je spotřeba fosilních paliv, potřebných pro výrobu a stlačení toho vodíku, abychom mohli porovnat celkovou účinnost celého cyklu od fosilního paliva po kola - jednou přímo, podruhé s odbočkou přes vodík.

Kilo vodíku by mělo v Německu stát zhruba to, co litr benzínu nebo nafty, takže na palivu to asi znamená úsporu - ale nevím, za kolik je vodík u nás.

Co se týče výroby vodíku: Až se dopracuje nějaký jiný způsob, bude mít smysl jej využívat. Do té doby je to jen zesložitění (zvýšení ztrát) cesty od fosilního paliva ke kolům auta.

1 0
možnosti
ZH

Co si tak vybavuju, s vodíkem je spojen další závažný problém - jak ho udržet v nádrži nějakou delší dobu. Je malý, takže snadno uniká většinou materiálů.

1 0
možnosti
Foto

To je vyřešeno už asi 40 let. Dokonce se zkoušely i nárazuvzdorné nádrže na kapalný vodík. Ale ta cena!

0 0
možnosti
ZH

Samozřejmě, že i vysoká cena je závažný problém. ;-D

0 0
možnosti
  • Počet článků 273
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 814x
Píši příspěvky o liberální politice, počasí a globálním oteplování. Spravuji fb. stránku Počasí a klima.