Diskuse

Úskalí předpovědních modelů počasí

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Karma. R^ Počasí jsem sledoval už od malička a jako kluk jsem tátovi bral učebnice meteorologie a snažil se v nich najít to "kouzlo", které předváděl pan doktor Mrázek na obrazovce v televizi. Černobíle. V šestnácti letech jsem uměl synoptickou mapu přečíst stejně dobře jako maminka (za mlada dělala kresličku na planši pro řídící lítání a meteo musela umět taky), která již část znalostí "vypustila", neb se věnovala mně a mým bratrům :-) . Ale každý večer jsem seděl na svém místě před televizí a soutěžil jsem meteorologem na obrazovce, jestli to co řeknu při pohledu na mapu řekne taky...:-) A občas se mi dařilo. Alespoň tatínek mi to říkal: "Tys neměl dělat chemii ale měls jít na meteorkařinu". Táta vařil počasí v Brně-Slatině na vojenském vrtulníkovém letišti.

0 0
možnosti
AM

Problém je, že ČHMÚ mnoho informací zpoplatňuje, proto raději používám stránku wunderground.com, kde se dá dostat k poměrně přesným předpovědím z celého světa, k modelům, ale i třeba leteckým předpovědím (terminal area forecast...), takže se dozvím, od kolika hodin se např. v Brně očekávají srážky. A většinou jim to vychází, i když samozřejmě ne ze sta procent. :-) Problém je jen v tom, že mě to občas hodí údaje z nějaké amatérské meteostanice, takže se snažím čerpat z brněnského letiště, byť je na opačné straně Brna, než bydlím. Úzce lokálním předpovědím např. pro nějakou vísku nebo městskou čtvrť moc nevěřím, těžko se den dopředu odhadne, jestli se vytvoří bouřka nad Dolní či Horní Lhotou a jestli ji vítr odfoukne o 3 KM sem nebo kousek bokem, ještě tak snad na úrovni okresů by to mohlo být věrohodné, ale místní úroveň je "loterie".

1 0
možnosti
WW

To ano, lokální předpověď na cca 1 hodinu vždy svépomocí, např. využít radar a extrapolovat. K tomu zůročit nějaké ty zkušenosti, např. ze sportu závislého na počasí apod. a počítat i s tím, třeba že různě teplý vzduch se nerad míchá a každé město je v jakési bublině teplejšího vzduchu, díky čemuž mohou mraky město v jisté situaci obejít, čeká-li se na déšť v rozpálené betonove jungli apod., což dost mrzí :-) . Denní předpověď podobně skrze síř radarů v Evropě nebo satelitem a vědět něco málo o tlaku, cyklonách a anticyklonách, okluzní frontě atd. a dlouhodobá předpověď už jen jako orientační s vírou, třeba to vyjde. Na počasí byli dobří Češi, kteří uměli číst v synoptických mapách a věděli, jaký vliv na ně má počasí nad Azorskými ostrovy atd., což záviděli všude v Evropě. Jinak počasí dobře zaplácne váznoucí konverzaci a někteří v TV sledují jen počasí, fascinováni jeho nekonečnými zápletkami. :-)

0 0
možnosti